JURIS REAL Dražby, a. s. v aukci nabízí velmi vzácný motocykl značky Ogar.

Vážení fanoušci vůně benzínu, historických motorek a především českých továrních značek zvlášť, milí čtenáři, naše společnost v současné době nabízí na svém elektronickém aukčním a dražebním webu www.jrdrazby.cz velice unikátní motocykl. Jak již napovídá název tohoto článku, jedná se o tradičně českou motorku značky Ogar se slavnou, ale i bohužel velmi pohnutou minulostí.

Vzhledem ke skutečnosti, že o tomto konkrétním, v aukci nabízeném modelu velmi fundovaně a znale referuje ve svém inzerátu na webových stránkách: https://www.jrdrazby.cz/drazba/21/historicky-motocykl-tovarni-znacky-ogar-model-ogar-350-typ-12-rv-1949-v-zapocate-renovaci.html náš kolega znalý dějin a hlavně historických, kulturních, uměleckých předmětů a starožitností, pan JUDr. Vitězslav Semorád, autor tohoto pojednání se ve svém článku spíše laickým pohledem zaměří a omezí zejména na historii výroby těchto v české společnosti velmi populárních motocyklů.

Obrázek č. 1: V aukci nabízený motocykl Ogar

637441433741706233_P1320130

Zdroj: https://www.jrdrazby.cz/drazba/21/historicky-motocykl-tovarni-znacky-ogar-model-ogar-350-typ-12-rv-1949-v-zapocate-renovaci.html, vlastní zpracování, 2020

Ogar byla česká značka motocyklů existující v letech 1934-1949. V roce 1910 založil Jan Machek firmu „Jan Machek“, prodej náhradních dílů na jízdní kola, motocykly a automobily. V roce 1924 spoluzakládá veřejnou obchodní společnost Machek a spol., která nabízela stejný sortiment. V roce 1931 byla založena sesterská společnost Autfit, jenž v Praze-Strašnicích (tj. nedaleko sídla našich společností!) vyráběla ozubená kola a další náhradní díly pro společnost Machek a spol. V roce 1933 bylo rozhodnuto začít vyrábět motocykly. S jejich výrobou se započalo v roce 1934, a to v nově založené společnost Autfit. V roce 1942 společnosti Machek a spol. a Autfit fúzovaly pod akciovou společnost Ogar. V roce 1945 byla zavedena národní správa, od roku 1946 připadl Ogar (společně s firmou Jawa) pod národní podnik Zbrojovka Brno.

V kontextu s výše uvedenými informacemi v posledním odstavci, musíme na tomto místě vzpomenout, že ve třicátých letech se pražská společnost Autfit stala třetím největším výrobcem motorek u nás, když nabídla svoje stroje! Motocykly Ogar, které byly ještě v padesátých letech velice populární, jsou v současnosti téměř zapomenuté, ale přesto si stále najdou pár oddaných fanoušků. Ty sdružuje Motoveterán klub Ogar, založený partou nadšenců už v dubnu 2009. Historie značky je tak opravdu pohnutá, těžce ji zasáhla nejen německá okupace Československa, nýbrž také komunistická reorganizace a znárodnění. Ogar byl v roce 1934 první domácí dvěstěpadesátkou na trhu! Jawa následovala až o půl roku později!

Co se týká modelu nabízeného panem Dr. Semorádem, tak lze konstatovat, že už v roce 1946 byl vyprodukován první prototyp motocyklu Ogar 350 dvoutaktní dvouválec. Moderní motor byl osazen do rámu motocyklu Jawa pérák. Další dva prototypy byly vyrobeny a představeny v roce 1947. Tyto tři stroje se od sériově vyráběných strojů lišily barvou, byly lakovány tmavě modře a měly na nádrži klasický okřídlený znak Ogar, který měl křídlo i z pravé strany. Do sériové výroby se dostal až v roce 1948 pod označením Ogar 350 typ 12, v barvě holubí šeď a s novým logem se znakem Zbrojovky Brno. Vyrobeno bylo cca 2 500 kusů. Motory Ogar typ 12 se ještě nějaký čas montovaly do motocyklů Jawa.

Obrázek č. 2: Ogar 350 typ 12

thumbs_6

Zdroj: http://www.ogarklub.cz/ogar-350-typ-12-1948-1949/, vlastní zpracování, 2020

V Praze dne 27. prosince 2020

Mgr. Petr Jezdinský (s využitím Garáž.cz a ogarklub.cz)