Poslední přípravy na Biennale PPCP provázela tvrdá práce a velká nejistota.

Vážení čtenáři a taktéž potenciální návštěvníci Biennale Prestige Philately Club Prague s názvem „Podklady světové filatelie“ v Historické budově Národního muzea v Praze, dovolte mi, abych vás seznámil jako amatérský filatelista se svými autentickými dojmy ze včerejších posledních příprav této jistě mimořádné světové filatelistické události, neboť i samotné přichystání této výstavy bylo pro oči laika bezesporu velmi zajímavou a strhující podívanou. Velmi překvapujícím zjištěním pak byla skutečnost, že velkou většinu „ruční“ práce s instalací exponátů prováděli samotní členové PPCP. A tak jste při práci s kancelářskými potřebami, tj. např. lepidlem, papírem, fóliemi a pravítkem mohli vidět např. pana JUDr. Tomáše Mádla, mj. člena slavného Club de Monte-Carlo de l'Elite de la Philatélie, pana Mgr. Davida Kopřivu, mimo jiné zprostředkovatele nákupu mauriciů českému anonymnímu investorovi či pana Ing. Martina Němečka, mj. předního specialistu na známky německých koloniích. Předně však vůbec včera ještě nebylo jasné, zda kvůli restrikcím spojeným s pandemií koronaviru, nebude tato monumentální výstava probíhat pouze do zítřka. Dnes už víme, že výstava naštěstí potrvá za zpřísňujících hygienických opatření opravdu až do 3. ledna 2021, neboť Národnímu muzeu a Biennale PPCP byla udělena exempce (výjimka) právě související s unikátními zahraničními zápůjčkami. Vstupenky a rezervace jsou jen on-line na přesný čas, v ceně je pak i povinný respirátor třídy FFP2.

Obrázek č. 1: Plakát výstavy Biennale PPCP s podtitulem „Podklady světové filatelie“

0

Zdroj: Sběratel, vlastní zpracování, 2020

Výstavu pořádá Národní muzeum a Prestige Philately Club Prague ve spolupráci s nejstarším filatelistickým klubem – rakouskou Vindobonou. Raritní známky však představí i nejprestižnější filatelistický klub světa Club de Monte Carlo. Výstava má za cíl ukázat krásu filatelie nejen sběratelům a odborníkům, ale zejména široké laické veřejnosti, neboť filatelie sama o sobě nemůže žít v „uzavřené bublině“ pouze mezi filatelisty, nýbrž se svým sociokulturním rozměrem musí působit především mezi širokou laickou veřejností.

Jedinečné pojetí filatelie

Biennale je tak ojedinělé hned v mnoha ohledech. Je to vůbec poprvé, co se soukromé sbírky filatelistů objeví na půdě jedné z nejvýznamnějších českých kulturních institucí a premiérový bude hlavně koncept akce, jejímž cílem je sběratelské rarity nejen ukázat veřejnosti, ale i zasadit filatelii do širokého kontextu, poněvadž členové PPCP chtějí návštěvníkům odvyprávět celé příběhy vystavovaných exponátů, a to srozumitelně a nefilatelistickým jazykem. U návštěvníka toto pojetí tak samozřejmě zanechá mnohem větší dojem a spíše si z toho odnese zážitek a informace, než kdyby si na běžné soutěžní filatelistické výstavě prohlížel prázdné rámy s miniaturními položkami.

Obrázek č. 2: Rámy na fotu jsou vyrobené z jasanového dřeva, mořené v barvě mahagonu. Modrá barva exponátu na obrázku značí příslušnost k PPCP, zelená zase k rakouské Vindoboně. Exponáty Club de Monte Carlo jsou vyvedeny v červené barvě.

EpWK8MjW4AAawr0

Zdroj: Twitter Vlastimila Weinera, vlastní zpracování, 2020

Dohromady se na této výstavě představuje na šedesát rarit mimořádného významu ze soukromých sbírek z celé Evropy. Jejich celková hodnota se pohybuje kolem 250 milionů korun. Jde tak skutečně o unikátní konvolut, který se v České republice v této podobě vystavuje poprvé.

Co se autorovi líbilo nejvíce?

Autorovi tohoto článku, velkému milovníkovi historie, se vedle filatelistických rarit v tzv. čestném dvoře (viz níže) nejvíce líbily životopisy slavných a zajímavých filatelistů (často významných panovníků, politiků, šlechticů či byznysmenů), mezi které můžeme zařadit „např.“ anglického krále Jiří V., rumunského krále Karla II., amerického prezidenta Franklina Delana Roosevelta, Maurice Burruse, Barona Arthur de Rothschilda, Alfreda H. Casparyho, Alfreda Lichtensteina, Henryho Josepha Duveena či Philippa von Ferraryho.

Pisatel těchto řádků samozřejmě včera neměl příležitost vidět ještě Červeného mauricia, který byl instalován teprve dnes v přímém přenosu České televize před zahájením výstavy (viz obrázek č. 3), avšak měl možnost si zblízka prohlédnout „např.“ Penny Black, nejstarší známku světa, vydanou v roce 1840, Lady McLeod, první koloniální známku na světě, vydanou na Trinidadu v roce 1847, „rumělkového merkura“, nejdražší rakouskou známku, čtyřkorunovou rakousko-uherskou známku s přetiskem Pošta Československá 1919, devítiblok československých známek s chybným nápisem Magyar Posta či chybotisk československé doplatní známky 50/50. I z těchto důvodů proto zavítá na výstavu několikrát, aby mohl čtenářům přinést nejčerstvější dojmy.

Obrázek č. 3: JUDr. Tomáš Mádl (vpravo) přebírá od člena bezpečnostní agentury Červeného mauricie.

2523482-p202012160384901

Zdroj: https://ct24.ceskatelevize.cz/kultura/3241726-narodni-muzeum-vystavuje-cerveneho-mauritia-a-dalsi-poklady-svetove-filatelie, vlastní zpracování, 2020

V Praze dne 16. prosince 2020

Mgr. Petr Jezdinský