Radní magistrátu hovoří o vybudování okružní trasy metra v Praze.

10.4.2022

Vážení čtenáři, milí klienti, metropole by se měla dočkat okružní trasy metra s označením O. Vizi představil pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr s tím, že město nápad analyzuje poslední tři roky. Ještě letos by měla rada města podle Scheinherra projednat a schválit zadání podrobné studie proveditelnosti.

Když se dnes chcete MHD dostat z jedné strany Prahy na druhou, musíte většinou přes centrum. Pro spoustu tras je tak výhodnější auto. Okružní metro je klíčem k budoucnosti metropole,“ oznámil Scheinherr. Nová okružní trasa by měla po dokončení měřit 36 kilometrů a částečně vést na povrchu. Trasa by měla mít 23 stanic, z toho osm přestupních: Dejvická, Anděl, Smíchovské nádraží, Olbrachtova, Budějovická, Želivského, Vysočanská a Prosek. Trasa by měla být napojena i na příměstskou a vysokorychlostní železnici (př. Terminál Sever).

Okružní linka by výrazně zkrátila cesty MHD mezi sousedními částmi Prahy a současně zajistila napojení na veřejnou dopravu pro oblasti s plánovanou výstavbou, kde by mělo v dalších dekádách vzniknout bydlení pro více než čtvrt milionu občanů. „Už při současné poptávce by linka metra přepravila v nejvytíženějších úsecích mezi Smíchovem a Budějovickou okolo 150.000 cestujících denně,“ řekl Scheinherr. Dodal, že v budoucnu by to mohl být i dvojnásobek. Metro tak zlepší tzv. občanskou vybavenost.

Obrázek č. 1: Vizualizace, resp. předpokládaná trasa okružní linky O

 

metroO

Zdroj: https://zdopravy.cz/36-kilometru-a-23-stanic-scheinherr-predstavil-linku-o-prazskeho-metra-103884/, vlastní zpracování, 2022

Podle Martina Všetečky z Ústavu pozemních komunikací Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně je ve velkých městech poměrně běžné nestavět všechny linky metra pouze do centra. Jako hlavní důvody k tomu vidí v přetížení úseků v centrální části města a zkrácení cesty mimo centrum. „Samozřejmě dost to souvisí s urbanismem města, to znamená, zda je spíše monocentrické, nebo spíše polycentrické,“ poznamenal. Výstavba okružní linky podle něj často může podpořit rozvoj dalších oblastí města. Současné zatížení metra v Praze podle Všetečky dospělo do stavu, kdy je podle něj rozumné se otázkou okružní linky zabývat. Zdůraznil přitom, že zatím jde pouze o prověření, ne už zadaní stavby.

Obrázek č. 2: Pro srovnání okružní linka metra v Moskvě, kdy moskevské metro (které nemůže za současný ruský establishment) je jedno z největších a taktéž nejvytíženějších podzemních drah na světě.

Mapa-metra-Moskva

Zdroj: www.google.com, vlastní zpracování, 2022

Mgr. Petr Jezdinský (za pomoci výše uvedených zdrojů)