Vídeň začala stavět automatické metro, a dává tím lekci Praze.

16.1.2021

Vážení klienti, milí čtenáři, dopravní obslužnost je velmi významným faktorem i v realitách, neboť logicky nemovitosti v lokalitách s lepším dopravním spojením mají samozřejmě vyšší cenu. Existuje po nich totiž mezi zájemci o imobilie větší poptávka. Vídeň, rakouské hlavní město jde přitom naší metropoli příkladem v mnoha oblastech. Jednou z nich je i MHD. Tamní radní totiž mají obdobné plány jako ti pražští. Dělají jen věci poněkud rychleji. Nyní spustili stavbu metra bez řidiče, po kterém Praha touží již řadu let na plánované trase linky D.

Obrázek č. 1: Schönbrunn, letní sídlo rakouských císařů, krátké video o Vídni v angličtině naleznete na: https://www.youtube.com/watch?v=MRI8ffYKA8c. Až pominou omezení v cestování v souvislosti s koronavirem, určitě stojí za užitečné ji navštívit. Na mnoha památkách je totiž vidět, že rakouské hlavní město, které leží na severovýchodě země, bylo hlavním městem obrovské říše, kde Češi, Moravané a Slezané s rozvinutým průmyslem hráli velmi výraznou roli.

unnamed

Zdroj: www.google.com, vlastní zpracování, 2021

Obrázek č. 2: Budova Vídeňské státní opery na Ringstrasse v „české“ Vídni, kde dosud žije spousta Čechů, kterou postavila firma českého významného architekta a mecenáše Josefa Hlávky.

download

Zdroj: www.google.com, vlastní zpracování, 2021

Obrázek č. 3: Plánek vídeňského metra, pro které je na druhou stranu typické, že nevede na rozdíl od toho pražského neustále v podzemí a není rovněž tak honosné jako to pražské.

Mapa-metra-Vídeň-plánek-vídeňského-metra-1024x786

 

Zdroj: https://mapa-metra.cz/viden/, vlastní zpracování, 2021

Vídeň zahájila ražbu dvou úseků metra v centru města, včetně nové, plně automatické linky U5. Kvůli stavbě je v okolí radnice omezena doprava a od května bude na dva roky zkrácena linka U2. Po roce 2026 bude U2 převedena na novou trasu a na původní stanice se napojí nová U5. Unikátní projekt za 2,1 miliardy eur zahrnuje vyjma šesti stanic na pěti kilometrech i plně automatické soupravy. Souběžná výstavba nového úseku linky metra U2 a zbrusu nové plně automatické linky U5 vstupuje ve Vídni do horké fáze. V okolí budoucí přestupní stanice u radnice (Rathaus) jsou od pondělí 11. ledna 2021 vyznačeny objízdné trasy pro povrchovou dopravu. Během čtyřleté uzavírky totiž v podzemí vzniknou kromě přestupní stanice i dva další úseky metra. U2 bude od radnice převedena do nové trasy jižním směrem k nádraží Matzleinsdorfer Platz a její původní dráhu přebere nově vzniklá U5, která bude v opačném směru pokračovat na sever. Prodloužení metra spojené se změnou trasy je pro Vídeň premiérou, důvodem je optimalizace stávající dopravní sítě. Vzhledem k technické komplexitě a dlouhodobé realizaci popisuje vídeňský dopravní podnik Wiener Linien výstavbu linek U2 a U5 jako projekt století. Ražba nových úseků probíhá metodou TBM s centrální šachtou na náměstí Matzleinsdorfer Platz a logistika výstavby zohledňuje  minimalizaci jízd nákladních vozidel ve městě.

Celková očekávaná výše investice dosahuje 2,1 miliardy eur a podílí se na ní hlavní město i spolková vláda. Finanční částka zahrnuje hrubou stavbu, stanice, tunely, kolejiště, vnitřní vybavení, úpravy kolem stanic, vedlejší náklady i nové automatické soupravy. Ty již přímo ve Vídni vyrábí Siemens, radnice jich zatím objednala 34 s opcí na dalších 11 kusů. Podle profesora pro stavební hospodářství a management Andrease Kropika z Technické univerzity Vídeň se v mezinárodní komparaci jedná o průměrné náklady. Složitost a dlouhá doba stavby však mohou zapříčinit i nárůst ceny o polovinu. Finální vyúčtování proto podle Kropika lze udělat až po dokončení stavby.

Obrázek č. 4: Vizualizace jedné z nových stanic

viden-metro-Vizualizace-stanice-U5-Frankhplatz

Zdroj: https://mhd86.cz/2021/01/13/viden-zacala-stavet-automaticke-metro-linka-u2-zmeni-trasu/, vlastní zpracování, 2021

Obrázek č. 5: Technické parametry nových vozů metra bez řidiče

1740-1809061768_s

Zdroj: Siemens a https://www.visionsmag.cz/metro-pro-viden-u5-bude-sesta, vlastní zpracování, 2021

Vídeňská radnice hovoří o projektu nazývaném U2xU5 jako důležitém impulsu pro ekonomiku i ochranu klimatu. Investice do linek U2xU5 zajišťuje celkem 30 000 pracovních míst, posiluje přímo kupní sílu obyvatel Vídně i lokální hospodářství. Přestup z auta do ekologické městské hromadné dopravy též přináší dlouhodobý efekt pro klima.

U5 se stane první plně automatickou linkou ve Vídni. Povede z původní konečné stanice U2 Karlsplatz směrem k radnici a dále přes univerzitní kampus na severovýchod. Stanice fialové U2 mezi náměstím Karlsplatz a radnicí, které změní barvu na tyrkysovou U5, čeká od května 2021 přibližně dvouletá přestavba a příprava na automatický provoz. Automatická U5 nabídne v první fázi po otevření pět stanic, U2 se nejprve prodlouží o čtyři stanice. Souběžně se zahájením stavby v centru již Vídeň ohlásila i plány na další rozšiřování obou linek.

Obrázek č. 6: Plně automatická souprava vozů metra ve Vídni

753x0_X-wagen-cely

Zdroj: http://www.zeleznicni-magazin.cz/aktuality/predstaveny-prvni-vozy-typu-x-pro-videnske-metro, vlastní zpracování, 2021

 

Mgr. Petr Jezdinský (s využitím dopravních a technických webů)